Friday, February 15, 2013

Exam, Result dan Allah.


Salam.

Hari dapat result. Tahniah pada yg dapat DL, dan yang tak dapat tu bawak bawak lah sedar diri dan cuba lagi next sem *cakap depan cermin*. Masa dapat result ni lah selalu dengar suara-suara yang cakap "si A belajar bukan main gigih, tapi result macam tu je". Ada pulak yang akan cakap "si B tu aku tgk tak belajar pun tapi result nokharom gempak". "C ni pulak puasa pun tak, tikar sejadah pun tak kenal tapi relaks ja 4 flat, nokharom sungguh" Dan sesungguhnya aku amat cemburu dgn manusia mcm B ni. Well tak payah nak jeles sangat sebenarnya. Allah ciptakan seseorang tu berbeza kemampuannya dengan yang lain jadi jangan risau. Semua ada kelebihan dan kekurangan. Untuk orang macam C tu, awak pernah dengar pasal Istidraj tak? Yelah abang pun bukan Imam Muda nak bagi lecture pasal Istidraj ni so bukak lah youtube cari kuliah kuliah pasal Istidraj ni.

Tapi sedar tak sedar kadang kadang keputusan exam tu boleh reflek macam mana hubungan kita dengan Pencipta. Keputusan exam tu kan rezeki dari Dia. Apa yang kau expect kalau solat tinggal, tak ingat pada Dia tapi kau harap rezeki yang kau dapat lebih. Analogi nya mudah, aku andaikan result tu mcm sebatang pokok. Kau tak semai, tak baja, tak bagi air. Jadi tak boleh lah nak berharap pokok tu tumbuh sihat. Konpem konpem lah pokok tu mati dengan jayanya. Ada orang Tuhan bagi ujian sikit, selalu lupa dekat Dia.  Itu sebenarnya cara untuk buat kita ingat dekat Dia, cuma manusia mudah lalai dan lupa. Result aku jatuh kali ni tapi chill lah. Next sem ada lagi kot. Aku pernah lalui saat terima result yang lagi teruk yang kesan dia jauh lagi teruk. Hidup je lagi siap makin gemuk ada lah.
-ihsan google-

Okay, masa serius. Kita ada dua tangan, kadang kadang rezeki yang diminta tak dapat di tangan kanan, sebab Dia selitkan di tangan kiri. Kadang kadang tak dapat apa yang diharapkan, sebab Dia nak kita ingat semula pada Dia. Mcm kita bercinta, nak sesuatu kita mintak, merayu dekat kekasih kita. Mcm tu jugak dengan Dia, kadang kadang rindu nak dengar hamba-Nya merayu dekat Dia. Dia tarik satu nikmat untuk buat kita datang balik pada Dia. Dan tak dapat apa yang diharapkan tak bermaksud Dia lupa dekat kita. Rezeki Dia datang dalam macam macam cara, banyak, luas. Kerja kita hanya untuk mencari dan sangka baik dengan Dia, mudah.  Kalau dah nama nya itu hak kita, Dia akan bagi tp kalau bukan, buat mcm mana pun still tak dapat. Cuma ingat kalau Dia amek sesuatu daripada pegangan kita, itu sebab ada yang lagi baik Dia nak bagi. Dia adil, tak beza beza kan siapa kita, Shila Amzah or Sharnaaz.


D.

5 comments:

cik lebah said...

entry yang sangat bermanfaat. Sangat berguna bagi saya... peringatan untuk kita semua

NenetPenne (NP) said...

epjj? plk?

so how is ur result? must be good kan...

khairul farhan said...

@nztenggiling Well kita sama sama student lagi so mmg kena setempek ah

@NP epjj dgn plk tu apa? haha result is okay syukur alhamdulillah tapi takda la excellent

NURUL AMELINA said...

Lately sangat risau dgn SPM result. Tapi lepas baca entry ni, tersedar diri pulak. Huhu. Thank you :')

NenetPenne (NP) said...

e-pjj tu electronic pelajar jarak jauh
plk tu pelajar luar kampus..

since u tak tahu two terms tu i guess u must be full time students...

results okay janji tak payah repeat paper... kan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...