Friday, October 8, 2010

Petua Kuat Imam Syafie

Umum dah tahu yang hidup ni kalau penuh dengan petua dan pantang, InsyaAllah hidup boleh sihat, umur boleh panjang, awet muda, dapat awek muda, muka ceria, senyum girang gembira, hati bersih lantas senang beribadat. Gua rasa Bahasa Melayu gua memang mantap, tak sia-sia pemeriksa bagi gua 1A time SPM. AHAHA. Kalau rasa nak ada semua ni, tak lain tak bukan korang kena baca apa yang gua tulis. Ini petua Imam Syafie, bukan petua gua. Sebab badan gua lately pun rasa sengal-sengal dan pening-pening bagaikan simptom hawa mengandung. AHA? So, gua rasa nak practise apa yang disuruh ni. Baru kuat, sihat dan bertenaga dan yang penting sekali senang nak beribadat. Itu matlamat kita ya.

Ini semua gua dapat dari note senior kat Facebook. Gua bagi 1 jenis tip dulu. Kalau bagi banyak-banyak pun belum tentu korang buat. So, mula dengan yang ni dulu.

Empat perkara yang menguatkan badan

> senyum macam kambing ni. Hensem!

-Makan daging
Actually makan daging ni memang berkhasiat. Hatta zaman nabi pun, Baginda suka makan kambing. Fakta makan kambing boleh menyumbang kepada penyakit merbahaya seperti darah tinggi amatlah tak relevan (tapi orang tua selalu takut makan kambing) sebab nabi pun kata yang kambing ni bagus kalau nak compare dengan daging lain. Jangan terpedaya sangat dengan dakyah barat. Memang gua layak jadi lecturer BM (berdasarkan tulisan gua yang memenuhi piawaian). Mungkin penyebab darah tinggi tu ialah cara kita masak kambing tu?

>ini favourite gua

-Memakai haruman
Gua bukan lah orang yang selayaknya untuk memberi justifikasi kenapa memakai haruman boleh menguatkan badan. Gua student A-level je. Bukan Imam masjid negara mahupun Imam Muda. Tapi gua dapat rasakan yang bila seseorang tu memakai haruman tak kira lah minyak atar or perfume Polo Blue, itu dapat meransang otak korang lantas menghantar mesej kepada saraf yang mengatakan korang amat yakin kepada diri sendiri yang sememangnya bersemangat sejak awal lagi. Aku memang tak pandai explain. Kau pakai jelah, banyak tanya pulak.


>budak pun reti mandi 

-Kerap mandi
Ini takkan nak suruh gua explain jugak kenapa mandi itu penting. Selain mandi yang WAJIB, korang juga diharuskan mandi setiap hari. Ingat yang korang sekarang berada di Klang, Batu Pahat, Kota Bharu yang semuanya senang cerita dalam Malaysia dan negara kita ni pulak sememangnya panas dan lembap. Bila panas dan lembap, peluh cepat keluar dan keadaan yang lembap tu pulak memang memburukkan lagi keadaan. Tidak semena-mena bau yang semerbak akan muncul dari badan korang lantas menyebabkan orang yang duduk sebelah korang berkata "ba alif ba ya betul la budak ni, tak mandi ke?". Ingat yang mandi ni menyegarkan otak dan badan.


> ini je aku jumpa kat google

-Berpakaian dari kapas
Okay ni gua surrender. Gua pun tak nampak apa kesan dia. Tapi dunia Islam ini penuh dengan maksud-maksud tersirat. Maybe apa yang nak disampaikan Imam Syafie sebagai memakai kain kapas (cotton) ialah sentiasa beserdehana dalam kehidupan seharian. Kapas dengan sutera mana lagi mahal? Lu pikir sekejap. Ataupun memang dia maksudkan memakai kain kapas yang mungkin ada kebaikan-kebaikan yang tertentu? Gua pun tak tahu, lu orang buat research pastu comment kat sini. 

Ingat sekali lagi yang gua bukanlah paling layak untuk menceritakan semua ni. Jadi kalau ada sebarang kekhilafan boleh la rujuk kepada yang lebih berhak dan lebih mengetahui. Tujuan entry ni adalah sekadar untuk berkongsi pengetahuan. Sebab hadis nabi yang sahih ada mengatakan 'Sampaikanlah (ilmuku) walau sepotong ayat'.

Sekian, Wabillahitaufikwalhidayah, Wassalamulaikumwarahmatullahiwabarakatuh.
(baca ayat dia atas dengan merujuk kepada gaya panel-panel Forum Perdana)




    9 comments:

    Farah said...

    Menarik ! Thanks for sharing :)

    Unknown said...

    part kerap mandi tu gua selalu fail. haha.

    syaima.yunus said...

    lu ni memang hati suci HAHAHA

    Ren said...

    hmmmm bagus gak petua ni..bukan susah pon kan. thanks bro.

    zikeryhassan said...

    okey paan. karangan kau yg ni aku bg 100 markah. haha.

    Ruzana Shaliza Shashah said...

    keldai tu macam malu malu kambing ;)

    Mimi Saidi said...

    aku suke kmbg tu punye senyum.mcm ko pon ade

    kamarul arifin said...

    Salam Farhan.Check email ko.Aku ada send something kat ko.

    jeffry.glory@gmail.com

    antu gua said...

    ke sbb kain kapas tuh ade kaitan ngan serap peluh?kait2 ngan part ko suh asek mandi tuh..x gitu?

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...