Monday, January 23, 2012

2012. Tahun lepas?


Kabare



Umur aku tahun ni yakni 2012 dah 21. Kalau tahun lepas tu bila umur 20 aku ada rasa excited lagi sebab konon-konon macam dah tua habis dah rasa cool gila babi dah umur 20 tapi tahun ni lain. Serius lain. 

Bila tahun baru itu hari, aku ada rasa lain macam. Takda la lain macam apa cuma aku rasa macam aku adalah seorang yang tak ada apa-apa dalam hidup. Come on kau dah 21 tapi apa kau nak buat dalam hidup pun kau still tak sure. Aku tak segan nak mengaku yang aku still takda tujuan hidup tahun lepas. Aku buat hidup ni macam main-main je suka hati nak pergi mana and aku realise itu adalah kesilapan aku. Banyak sangat gamble dalam hidup. Pergi ikut arah angin, kalau bertiup ke utara melayang la aku ke utara. Kalau ke selatan, terbang la aku ke selatan. 

Sultan Muhammad Al-Fateh umur 21 dah takluk Constantinople. Memang la kau tak boleh nak compare kau dengan Baginda but still apa yang kau dah capai umur 21? Kalau jawapan kau tak maksudnya kita sama. Aku umur 21 ni still main main dalam hidup, tak take things seriously and banyak sangat benda yang remeh temeh aku fikir dan jadikan benda tu macam penting sangat. 

So aku rasa untuk 2012 ni satu je azam aku, untuk serius capai cita-cita. Aku dah buat macam-macam keputusan yang salah and aku belajar dari kesilapan aku tu.

At one fine day I had ask question to one guy. How to decide good decision in what we do in day life. He answered, good decision came from experience. Then I ask him again where can we get that kind of experience. He answered back, experience came from bad decision. (Dewa,2011)

So yes jangan takut untuk buat satu kesilapan sebab dari kesilapan tu la kita dapat pengalaman and dari pengalaman tu la kita dapat buat keputusan yang superb di masa depan. InsyaAllah.

5 comments:

ima said...

belajar dari pengalaman.:)
epy new year!

cham's said...

takut berbuat salah gak merupakan kesalahan dlm idup...cos setiap ari merupakan pembelajaran.

capt. keon alhan said...

smga brjya cpai azammu...

Reen said...

meningkat usia, meningkatlah cabaran but, kematangan pun meningkat so, hadapi semua dgn tabah! ;)

Zohura Aabidah said...

”Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: ”Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi.” Mereka berkata: ”Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?”. Tuhan berfirman: ”Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui”(Al-Baqarah:30)

Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu.
(Adz-Dzaariyaat 51:56)

I hope this will answer your doubt

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...